Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015

Θέσεις και προγραμματισμός δράσης της ΠΟΣΔΕΠ




Η Ενωτική Πρωτοβουλία ιδρύθηκε το 2012 στο Α.Π.Θ. και αποτελείται από καθηγητές και καθηγήτριες που επιμένουν να δίνουν στην πανεπιστημιακή κοινότητα μια ανεξάρτητη από κομματικές δεσμεύσεις φωνή. Κοινή άποψη των μελών της είναι η αντίληψη ότι το πανεπιστήμιο είναι κέντρο διδασκαλίας και έρευνας και ότι αυτό θα πρέπει να είναι το κριτήριο ελέγχου κάθε ακαδημαϊκής δραστηριότητας.


Η Ενωτική Πρωτοβουλία, στα δύο αυτά χρόνια, μέσα σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πολιτικό κλίμα με ροπή προς την πόλωση, δεν ταυτίστηκε με κανένα κόμμα και δεν έχασε ποτέ την ανεξαρτησία της γνώμης της. Για πρώτη φορά μια παράταξη με αυτά τα χαρακτηριστικά εκπροσωπήθηκε στα ανώτατα όργανα διοίκησης της ΠΟΣΔΕΠ, θέτοντας ως στόχο να συμβάλει στη χάραξη ενός νέου συνδικαλιστικού δρόμου στην ομοσπονδία, στη βάση της κοινής λογικής, του αυτονόητου και του ορθολογισμού, μακριά από παρωχημένες συνδικαλιστικές πρακτικές, κομματικές σκοπιμότητες  και εξαρτήσεις.

Στo πλαίσιο αυτό, προσπάθησε με βάση τις αρχές του διαλόγου, της συναίνεσης και της συνεργασίας να προσφέρει διέξοδο στις πολιτικές και προσωπικές διαφορές των μελών της πλειοψηφίας, συμβάλλοντας εποικοδομητικά και πολλές φορές καθοριστικά στη διαμόρφωση θέσεων και στη λήψη αποφάσεων για διάφορα θέματα (π.χ. το μισθολόγιο των πανεπιστημιακών, τη φορολόγηση των επιδομάτων, τη διαθεσιμότητα του διοικητικού προσωπικού, τη διαδικασία εκλογής και εξέλιξης μελών ΔΕΠ, την προεπιλογή υποψηφίων πρυτάνεων και κοσμητόρων, την κατάρτιση οργανισμών και εσωτερικών κανονισμών των ιδρυμάτων, τους διορισμούς εκλεγμένων μελών ΔΕΠ και τις ελλείψεις στο διδακτικό προσωπικό, τους αφυπηρετήσαντες καθηγητές κ.ά.). Στάθηκε κριτικά απέναντι σε λανθασμένες κυβερνητικές πολιτικές για τα Πανεπιστήμια (σχέδιο ΑΘΗΝΑ, διαθεσιμότητα διοικητικών υπαλλήλων, προεπιλογή υποψηφίων πρυτάνεων και κοσμητόρων, άσκηση λαϊκίστικης κοινωνικής πολιτικής μέσω των μετεγγραφών), και απέναντι στα ακαδημαϊκά όργανα των ιδρυμάτων. Η Ενωτική Πρωτοβουλία ανέδειξε και συνέβαλε στην προώθηση ζωτικών οικονομικών αιτημάτων του κλάδου μας διαμορφώνοντας θέσεις, καταθέτοντας προτάσεις και παρέχοντας και αναλύοντας στοιχεία για την κατάσταση των μισθών των πανεπιστημιακών.

Οι συνθήκες για το Πανεπιστήμιο παραμένουν κρίσιμες. Η συνεχής υποχρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η έλλειψη διοικητικού και διδακτικού προσωπικού, οι συνεχείς αλλαγές του θεσμικού πλαισίου, η καθυστέρηση στη σύνταξη των Οργανισμών και των Εσωτερικών Κανονισμών, αλλά και φαινόμενα όπως η μικροπολιτική, οι προσωπικές ατζέντες, η έλλειψη κουλτούρας συνεργασίας ανάμεσα σε θεσμικούς φορείς της ακαδημαϊκής ζωής αλλά και ανάμεσα στις συνδικαλιστικές παρατάξεις δημιουργούν συχνά καταστάσεις απόλυτου παραλογισμού, υπονόμευσης των θεσμών και αίσθημα πλήρους απογοήτευσης στην πλειοψηφία των συναδέλφων.

Είναι ξεκάθαρο ότι στο άμεσο μέλλον τα Πανεπιστήμια θα συνεχίσουν να αντιμετωπίζουν τεράστιες δυσκολίες. Καμιά κυβέρνηση σωτηρίας δεν έρχεται με μαγικές λύσεις. Η ανάγκη ύπαρξης δυνατής, ανεξάρτητης φωνής, με βάση τις αρχές του διαλόγου, της συνεργασίας και της καλόπιστης κριτικής είναι ακόμα πιο επιτακτική. Η Ενωτική Πρωτοβουλία θα είναι εδώ για να υπερασπιστεί τα συμφέροντα του Πανεπιστημίου και των καθηγητών του.

Οι θέσεις και ο προγραμματισμός δράσης της ΠΟΣΔΕΠ που προτείνει η Ενωτική Πρωτοβουλία δίνουν έμφαση στη βελτίωση της μισθολογικής και επαγγελματικής κατάστασης και της καθημερινότητας των μελών ΔΕΠ, στην κάλυψη των απαραίτητων εκπαιδευτικών, ερευνητικών και λειτουργικών αναγκών των ιδρυμάτων, αλλά και στη βελτίωση του ακαδημαϊκού πλαισίου λειτουργίας των ΑΕΙ, και συνοψίζονται ως εξής:

·        Μισθολογικά: Διεκδίκηση της αποκατάστασης των αποδοχών των μελών ΔΕΠ με βάση το πλαίσιο θέσεων της ΠΟΣΔΕΠ και σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, με ενέργειες προς το Υπουργείο Οικονομικών, το Υπουργείο Παιδείας και τις πρυτανικές αρχές. Εξάντληση όλων των δυνατοτήτων που δίνει το συνταγματικό και νομικό πλαίσιο με προσφυγή στο ΣτΕ, με αίτημα τη  συμμόρφωση της δημόσιας διοίκησης στην απόφαση του ΣτΕ για την αποκατάσταση των αποδοχών των μελών ΔΕΠ. Ανάδειξη των ιδιαίτερα χαμηλών επιπέδων των μισθών των πανεπιστημιακών καθηγητών τα οποία δεν συνάδουν με τα αυξημένα προσόντα, τα ειδικά καθήκοντα, το κύρος και τον κοινωνικό ρόλο του λειτουργήματος και του έργου που καλούνται να επιτελέσουν στην ελληνική κοινωνία ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι και ερευνητές.

·        Χρηματοδότηση πανεπιστημίων. Διεκδίκηση της αύξησης δαπανών για την Παιδεία με ενέργειες προς τα Υπουργεία Οικονομικών και Παιδείας, με στόχο την κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών και λειτουργικών αναγκών και όλων των ελλείψεων των πανεπιστημίων (εκπαιδευτικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό, υλικοτεχνική υποδομή, φοιτητική μέριμνα). Ενίσχυση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

·        Έρευνα: Διαμόρφωση ενός σταθερού εθνικού πλαισίου χρηματοδότησης της έρευνας με ισότιμη μεταχείριση των επιστημονικών πεδίων.

·   Καθημερινότητα: Παρεμβάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητας της ακαδημαϊκής κοινότητας, της ποιότητας του εργασιακού περιβάλλοντος, της ασφάλειας στους χώρους των ιδρυμάτων. Σθεναρή καταδίκη κάθε μορφής φαινομένων βίας μέσα στα πανεπιστήμια.

·        Θεσμικό πλαίσιο: Διοργάνωση διαβούλευσης για τις αδυναμίες του ισχύοντος νόμου προς την κατεύθυνση της βελτίωσης, εκσυγχρονισμού και εκδημοκρατισμού του (π.χ. κατάργηση της προεπιλογής των υποψηφίων πρυτάνεων από το Συμβούλιο Ιδρύματος και της κλήρωσης των υποψηφίων κοσμητόρων, εκπροσώπηση στη Σύγκλητο όλων των Τμημάτων των σχολών, αξιολόγηση οργάνων) αλλά όχι επιστροφής στις παθογένειες του παρελθόντος όπως η επαναφορά της συμμετοχής των φοιτητών στην εκλογή οργάνων διοίκησης και η επαναφορά του ασύλου. Κάθε νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα ουσιαστικού διαλόγου με την πανεπιστημιακή κοινότητα.

·        Θεσμική ολοκλήρωση των ιδρυμάτων: Ολοκλήρωση των διαδικασιών σύνταξης του Οργανισμού και του Εσωτερικού Κανονισμού των ιδρυμάτων με ενέργειες προς τις πρυτανικές αρχές. Τυχόν διαμόρφωση νέου νομοθετικού πλαισίου από την κυβέρνηση σε ορίζοντα τετραετίας, όπως έχει αναγγελθεί, δεν πρέπει να αφήσει τα ιδρύματα που δεν έχουν Οργανισμό και  Εσωτερικό Κανονισμό χωρίς κανόνες λειτουργίας.

·    Συμβούλια Ιδρυμάτων: Η ιστορία έχει δείξει ότι για την εύρυθμη λειτουργία του πανεπιστημίου είναι αναγκαία η ύπαρξη και απρόσκοπτη λειτουργία ενός ισχυρού, ολιγομελούς, εκλεγμένου, ανεξάρτητου από τη Σύγκλητο οργάνου με εποπτικές και ελεγκτικές αρμοδιότητες για τον προγραμματισμό και την οικονομική διαχείριση των Πανεπιστημίων –ανεξάρτητα από το πώς ονομάζεται.

·     Κρίσεις-εξελίξεις μελών ΔΕΠ: Αναθεώρηση των διαδικασιών  ακαδημαϊκής εξέλιξης και κρίσης των μελών ΔΕΠ με βάση την μέχρι τώρα εμπειρία εφαρμογής του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου.

·   Εισαγωγή και μετεγγραφές φοιτητών: Καθιέρωση ενός σταθερού πλαισίου καθορισμού του αριθμού των εισαγόμενων στα τμήματα φοιτητών και των μετεγγραφών, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη τις οικονομικές και λειτουργικές δυνατότητες των ιδρυμάτων. 

·        Λειτουργία της ΠΟΣΔΕΠ: Αναβάθμιση της λειτουργίας της ΠΟΣΔΕΠ με άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση των οργάνων της στα θέματα που προκύπτουν και αφορούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στα προβλήματα που πραγματικά απασχολούν τα μέλη της.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου